“Det er den tredje montør, jeg ringer til – og ingen af dem tager telefonen. Hvad foregår der i hovedet på dem?”, udbrød min gamle ven Thorvald. Han havde et ret akut behov for en håndværker, men efter at have ringet til nu tre, måtte han sande, at ingen af dem tog deres firmatelefoner. Enten ringede den ud – eller han fik en standard telefonsvarer.  Tilbage til telefonlisten – Thorvald prøvede nu den fjerde i rækken, og her var der bid. Han fik fat i en sød pige, der forklarede, at Thorvald ville blive ringet op med det samme. Og det blev han.

Telefonpasning betød vækst

En lille time senere kom en flink mand i en servicebil, og mens han fik repareret Thorvalds vaskemaskine, der lækkede vand, roste jeg ham for at tage sin telefon. Jeg fortalte ham, hvor svært det var at finde nogen, der gad det. Han smilede lidt og forklarede så, at han faktisk havde hyret et firma til at klare alt det med telefonpasning – nemlig et såkaldt Callcenter.

Det havde han gjort for et års tid siden, og han fortalte, at han allerede efter tre måneder havde fået så meget mere at lave, at han måtte ud at ansætte en montør mere. Som han grinende sagde: “Det kostede sgu lige en ekstra kassevogn og en ekstra medarbejder at have dem til at passe telefonen – men det er helt OK, for jeg tjener bedre end nogensinde”.

Brug dog et Call Center eller lignende

Kære rare håndværker eller konsulent: Det er muligt, at du er en gave til dit fag, men det ved alle dine potentielle kunder ikke. Og hvis du ikke passer din telefon i almindelig forretningstid, er du ganske enkelt ikke seriøs! Dels viser du faktisk, at du er revnende ligeglad med dine kunder og kommende ditto, og dels går du glip af masser af forretning. Det gør du, fordi vi kunder ikke gider din ligegyldighed! Du skal sikre dig en anstændig og professionel telefonpasning! Tjek evt. dem her ud: https://www.blumensaadt.org/telefonpasning-og-receptionsservice/

Se nu bare eksemplet med Thorvald. Tre (!!!) forskellige hvidevare montørfirmaer mistede hans penge – og den flinke mand (han hed i øvrigt Eilif og var fra Jylland) fik sig ikke blot en ordre men også en ny kunde, som med sikkerhed vil lægge sine penge hos ham fremover.

Pas din telefon!