Du ved godt, hvad der sker, når du går på Facebook. Du ser et par posts fra venner, som viser, at de rejser, spiser, leger med katte eller har en spydig kommentar til noget, en politiker har sagt. Og når du så sidder der i bussen og scroller ned, så kommer der flere annoncer frem. Alt efter, hvad du har søgt efter: Shampoo, møbler eller modetøj. Facebook annoncering skulle efter sigende være meget effektivt. Og jeg synes, at antallet af annoncer for forskellige butikker, jeg ser på Facebook, er blevet flere og flere i de sidste år. Så der må være noget om snakken om, at de er effektive.

Effektivt

Ok, det kan godt være, at der kommer en annonce for en begivenhed, som du så kan melde dig til eller meddele andre om, at du er interesseret i at deltage. Fx en street food festival. Eller et maratonløb. Eller den lokale håndboldklubs årsfest.

Min tanke er, at Facebook annoncerne muligvis er en lille grund til, at Facebooks brugere er faldende? For første gang er der – i år – færre mennesker, som bruger Facebook, end der var i 2018. Tallet har været støt stigende indtil i år. Men nu er det for nedadgående. Nu er det nok ikke kun annoncering på Facebook, som gør, at der er færre, som bruger mediet. Der er jo stærk stigning i brugere, som bruger Instagram eller YouTube. Der er også annoncer på de medier. Hvad kan grunden så være?

Måske har det noget at gøre med, at Facebook har haft en skandale med data. De gav data om en masse brugere videre til et privat firma, som brugte dataene til at reklamere for et politiske parti. Skandalen vakte opsigt verden over, og tilliden til Facebook er drattet ned. Det kan være en af grundene. På en eller anden måde er den skandale blevet sat i forbindelse med rygter om russisk indblanding i valgkampen i USA. Og så en hel masse om fake news. Så der er god grund til, at folk har mistet tilliden til Facebook.

Mange brugere

Men ikke desto mindre, så er det jo en kæmpe kolos. På verdensplan har Facebook 2,2 milliarder brugere. I Danmark har 63% af befolkningen en bruger på Facebook.

Det er givetvis grunden til, at Facebook annoncering bliver brugt så meget. Med en annonce kan man komme ud til rigtigt mange mulige kunder. Og det er jo det, forretningerne gerne vil have: Flere og trofaste kunder.
Men hvordan ved Facebook, at jeg – en ganske kedelig formiddag – har været inde på IKEA’s hjemmeside for at lede efter en ny seng til sommerhuset, og så kommer der – om eftermiddagen – en annonce på Facebook, som lige præcis viser mig den seng, jeg har set på hos IKEA? Har det noget at gøre med cookies, eller hvad?

Det skal man vist være IT ekspert for at kunne forklare. Jeg kan ikke. Men sådan er det. Og det virker. Hvis jeg ikke havde ombestemt mig i mellemtiden, for at det ville være bedre med en sovesofa, så havde Facebook annoncen virket. Jeg ville have købt sengen, jeg så hos IKEA.