Alle iværksættere får nye idéer hele tiden. Mange af disse er dårlige ideer, forstået på den måde at det er nogen som ikke skaber “værdi”. Jeg selv er ingen undtagelse – jeg får konstant idéer til nye virksomheder, men langt hovedparten af idéerne er dårlige. En god måde at teste idéen er ved at svare på nedenstående fem spørgsmål, som enhver professionel investor vil have i baghovedet når der kommer en henvendelse fra en iværksætter. Du kan derfor også bruge dine svar på spørgsmålene som oplæg når du skal udarbejde dit investor-materiale.

De fem spørgsmål iværksættere bør have svar på inden de kontakter potentielle investorer:

1. PROBLEM – løser du et tilstrækkeligt stort problem ?

Er der et vigtigt problem som du nu kan løse for kunderne? Er problemet et som ikke er blevet løst tidligere fordi det har været for dyrt og/eller for ubekvemt for kunderne at få ordnet ?

Grunden til dette er vigtigt, er at du skal sandsynliggøre (for dig selv og investor) at der virkeligt er et reelt problem at løse. Der er utroligt mange opfindelser hvor det ikke er tilfældet, og hvor det kun er opfinderen som mener der er et problem.  Et eksempel kunne være dengang i 1980érne hvor video-fasttelefonen blev opfundet. Det viste sig efterfølgende at der ikke var et reelt behov, og salget kom aldrig igang.

Den potentielle investor leder derfor efter data/argumenter der kan sandsynliggøre at der virkeligt er et behov for dit produkt. Dette kunne eksempelvis være at du har spurgt en masse kunder som eksplicit siger at de leder efter en løsning på problemet, eller at konkurrerende løsninger har fået succes i andre dele af verden (som sandsynliggør at der er et marked for det i eksempelvis Europa.

Udover at vise at der et problem for den enkelte kunde, skal du også vise at der er nok personer/virksomheder der har behovet til at der er et tilstrækkeligt stort marked.  Her kan du bruge klassisk markedsanalyse til at påvise hvor mange der er i målgruppen.

2. LØSNING – har du en fornuftig løsning på problemet?

Har du fundet en unik måde at løse problemet på ? En måde som er mere simpel, billigere, mere bekvem for kunderne ?

Det hjælper jo ikke at nøjes med at finde et behov. Der er masser af “behov” i markedet som der endnu ikke findes gode løsninger på. Det er derfor dit job at overbevise den potentielle investor om at netop din løsning kan gøre dette.

En klassisk fejl som især teknologi-baserede iværksættere gør er at tænke for meget i “teknik” og for lidt i “løsning”. Dvs. når man præsenterer overfor investor kommer man op med flotte grafer der viser at din teknologi er 3 gange hurtigere end nuværende løsninger, i stedet for at fokusere på hvilken forskel dette gør for kunden. Eksempelvis: Vi kan spare kunden for X %, vi kan spare kunden for X timer etc. etc.

3. FORRETNINGSMODEL – hvordan kan du tjene penge på at sælge løsningen?

Du skal kunne overbevise investor om at der kan opbygges en fornuftig forretning omkring produktet, dvs. at der er en forretningsmodel som sandsynliggør at du også kan tjene penge på virksomheden.

Du skal derfor overbevise den potentielle investor om at du basalt set kan dække behovet til en lavere pris end kunderne er villige til at betale. Dette kræver IKKE kæmpe finans-modeller i excel som er en typisk fejl mange iværksættere gør! I stedet kan du med relativt få data og analogier overbevise at du kan dække behovet på en profitabel både.

Du skal også overbevise investor om hvordan du vil få virksomheden til at vokse. Der er ikke nok at dit produkt løser et globalt problem, hvis du eksempelvis har en forretningsmodel som ikke er skalerbar (dvs. en virksomhed som du ikke kan få til at vokse meget hurtigt samtidig med at den forbliver profitabelt). Et godt eksempel på en branche som ikke er skalerbar er service-branchen. Selv om du har et produkt i denne branche (eksempelvis en konsulentforretning) som i teorien kan dække behov i hele verden, er det bare meget svært at vokse globalt.

4. TEAM – har du de rigtige personer som kan gøre virksomheden til en succes ?

Professionelle investorer ved at værdien i opstartsvirksomheder ikke skabes blot ved at have en idé men ved at implementere idéen efterfølgende. Samtidig ved man også at langt hovedparten af alle opstartsvirksomheder bliver nødt til at ændre deres grundlæggende idé og strategi flere gange, inden de endeligt finder den model som de forhåbentligt får succes med.

Derfor betyder dit team meget. Investor vil have sikkerhed for at dit team har de nødvendige kompetencer og erfaring til at kunne implementere idéen når det kommer til stykket, og samtidig ændre idéen helt hvis det senere er nødvendigt.

5. PROFIT – hvornår kan din virksomhed blive profitabel ?

Hvor mange penge skal der investeres før din virksomhed bliver profitabel. Hvordan ser et worst-case scenarie ud ift. profitabilitet (tid/penge) ?

Den potentielle investor vil have et realistisk estimat på hvornår virksomheden bliver profitabel. Går der for lang tid bliver det meget svært at tiltrække den fornødne kapital sammenligning online, da det er de færreste investorer som ønsker at gå ind i opstartsvirksomheder som først forventes profitabel om eksempelvis 5-10 år. Dette er eksempelvis problemet for mange biotek-virksomheder.

Du skal derfor analysere forskellige måder til hurtig at få skabt omsætning og senere profit. Eksempelvis vha. kundefinansieret-udvikling, lancering af “Minimum Viable Product” i stedet for den forkromede model fra dag 1 etc.

Kilde: Smart-lån.dk Danmark